søndag 28. april 2013

Minnie-kake og Aafk-kake



Denne helgen fikk jeg prøve noe nytt. Jeg fikk forespørsel på en Minnie-kake til en ettårsdag, så jeg prøvde meg på min første figur i fondant. Det tok sin tid, men det var gøy! Brukte fondant og blandet i litt tylose/CMC for å få mer elastisitet å jobbe med. CMC gjør at fondant/marsipan får en konsistens som minner litt om tyggis som ikke kleber og gjør det lettere å jobbe med.


Øyenvippene var fryktelig vanskelig å få til med mine pølsefingre, så jeg måtte heise det hvite flagget og jukse med "spiselig" tusj. Nå har jeg noe å øve meg på! ;) Syns hun ble søt til slutt, jeg. Med rusjekanter på kjolen og alt. Veldig gøy å prøve noe nytt!

Jeg laget også en kake med Aafk-logo og hadde litt Wilton-fondant i marsipanen. Snakk om forskjell! Var en drøm å jobbe med marsipanen! Vanligvis er marsipan veldig klissete og har veldig lite elastisitet, så det er lett å få rifter og lignende, men en liten dæsj med cmc-pulver eller Wilton-fondant og vips, så har du noe du ikke trenger hansker for å slippe å bruke porselensfingre på!


Minnie-figuren tok så lang tid at jeg var litt forkava på slutten. Jeg så først på bildet nå at logoen er en smule skjev. Fydda, Silje. Her er det rom for forbedringer! Heldigvis var gjestene fornøyd med begge kakene, og ingenting er bedre enn det! Men neste gang må jeg se litt bedre etter.
Håper du har hatt en fin-fin helg!

Silje 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar