lørdag 1. juni 2013

Seiling og snirkler

Denne helga har jeg laget to konfirmasjonskaker.
Den første skulle være skikkelig jentete, og etter at vi satt oss ned sammen og googlet litt forskjellige ideer, kom vi frem til at rosa, hvitt, blomster og snirkler hadde vært fint.


Her har jeg brukt melisglasur av marengspulver for å øke holdbarheten på pynten. Oppskriften jeg brukte gav en ganske luftig glasur, så den ble ikke så knallhard som melisglasur vanligvis blir. Egentlig var jeg tenkt til å lage penslede blonder med melisen, men den var den for porøs til, så må finne en oppskrift som gir et mer solid resultat til neste gang.



Ved en tilfeldighet fant jeg tak i "tappit"-utskjærer til bokstaver i litt mindre format enn jeg har fra før i går, og etter mye trening fikk jeg det til (sånn noen lunde i alle fall ;) ). Det er ikke bare-bare å bruke dem! Syns fonten var ganske fin, og er veldig glad for at Traktøren har tatt dem inn og selger dem til en billig penge!

Den andre kaken skal jeg levere i morgentidlig til en ung dame med interesse for seiling.


De ønsket en laktosefri kake, så den ble litt "enklere" innvendig med kun smørkrem, da jeg ikke vet helt hvor jeg kan kjøpe laktosefri kokesjokolade. Noen som har et forslag til en annen gang om hvor jeg kan få tak i slikt? Fører noen butikker bra med allergivennlige varer? Tips mottas med takk!


Det var moro å lage en kaketopper av en båt, men vanskeligere enn jeg trodde på forhånd når jeg ønsket symmetri og null sømmer i skroget. Seilet lot jeg tørke på siden av en veltet vase for å få bøyen i det og piffet det litt opp med initialen til konfirmanten. 

Håper begge jentene får en kjempeflott dag i morgen!

Silje



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar